Blogger Layouts
Blinking Onion Kun

Sunday, 27 November 2011

sirru qalbi

alhamdulillah..sesungguhnya..1 muharam 1433h bsamaan 27 nov 2011, adalah hari yg paling bmakna bagi ana..alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah..syukur dipanjatkan ke hadrat Allah..moga ini adalah permulaan yg baik bagi ana supaya dpt merencanakan kehidupan ke arah yg lebih baik..

Thursday, 24 November 2011

saat hati belayar

tik..tok..tik..tok..pantasnye masa bjalan meningglkn kita..ape pun yg berlaku,ttp berlalu..xmngkin kita dpt kmbalikan masa itu semula..walau bbagai cara sekalipun...mmm...tiba2 hati jd sebak..yela..sedar x sedar..rupanya dh final year ek..trasa bru smlm msuk UKM neyh..mcm2 pngalaman,mcm2 mnusia dijumpai,mcm2 ragam ada..tp menjadi seorng pelajar adlh mmori terindah dlm hdp ana...seronoknye dpt meluaskan jaringan persahabatan..sem dpn dh nk prktikal dah..ana dpt SAM UNWANUS SAADAH,KANCHONG DARAT,BANTING...fuh..neves la plak..moga smuanya dpermudahkan..ape pun,moga ukhuwah yg terbina atra kami xkan terputus di tgh jln,xkan thenti bgitu shaja..ya ALLAH,satukanlah hati2 kami pd jlnMU...


sahabat2 dan rakan2 seperjuangan ana..moga kita smua berjaya mnggalas tanggungjwb utk mdidik ank bngsa nanti =)

Tuesday, 22 November 2011

cheese cake

fuhhh..marvellous..rupanya..cheese cake tok nang pebret ku..pantang jmpa resipinya,mst tringin mok try..tok cgek resipi ku tgga mcm simple jak.dpt dr blog i love islam..hehe.wahh..tgu blt umah tok..wajib try test tok..hehhe..yummyyy..2..xsbr tgu blt umah..


Bahan-bahan kek :
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 3 x 250g philadelphia cream cheese
  • 1 cawan gula
  • 2 sudu besar jus perahan lemon 
  • 3 biji telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu teh serbuk baking powder
Bahan-Bahan crumble / thin crust di bawah kek:
  • 5 sudu besar butter (dicairkan)
  • Biskut marie perisa coklat (setengah peket) 
Cara masakan untuk kek :
01.Masukkan cream cheese, tepung, telur, garam dan gula ke dalam sebuah bekas. Pukul adunan sehingga kembang dan sebati.
02.Setelah adunan kembang dan sebati, masukkan perahan jus lemon, serbuk baking powder dan esen vanilla ke dalam adunan dan pukul lagi adunan.   
03.Kemudian biarkan adunan seketika dan mula membuat crumble kek. Hancur kan biskut marie, gaulkan dengan butter yang telah dicairkan kemudian padatkan diatas loyang (tekan-tekan sampai leper dan padat)
04.Kemudian tuangkan acuan cheese cake keatas adunan crumble ini (didalam loyang)
05.Bakar adunan di dalam ketuhar dengan suhu 180 darjah celcius dalam masa 40-50 minit. Saya nasihatkan anda check keadaan kek sebaik sahaja 40 minit berlalu. Cuba cucuk dengan garfu atau lidi satay. Sekiranya masih ada sisa-sisa kek terlekat di lidi atau garfu tersebut, tambahkan lagi masa pembakaran selama 10 minit.
p/s: Kalau nak buat oreo cheese cake pula tukar kan perahan jus lemon tersebut kepada sebungkus biskut oreo yang telah dihancur hancurkan menjadi seperti serbuk (buang krim).




Nasihat Tentang Sahabat | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Nasihat Tentang Sahabat | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Berikut ialah wasiat Alqamah kepada anaknya mengenai sahabat, tulisan seorang ulama' tersohor:
Seorang alim bernama Alqamah telah berwasiat kepada anaknya. Antara wasiatnya ialah:
"Apabila tercetus di hatimu berkawan dengan seseorang, pastikan jika engkau berkhidmat dengannya, dia boleh mengawal dirimu."
"Andainya kamu bersahabat dengannya dia boleh menghias dirimu, sekiranya pada suatu ketika kamu kekurangan belanja dia boleh berbelanja untuk kamu."
"Bersahabatlah sekiranya kamu hulur satu kebaikan lalu orang itu pun berbuat demikian, apabila melihat kebaikan daripadamu lantas dikutipnya dan dihimpun kerana menghargainya."
"Apabila melihat keburukanmu lantas ditutupnya, bersahabat rapatlah kamu kepada orang yang jika kamu meminta sesuatu (nasihat atau apa sahaja) lantas dia memberimu segera."
"Apabila kamu berdiam diri tidak meminta sesuatu darinya, dia menunjukkan rasa resah gelisah. Sekiranya bala menimpamu, dia merasa simpati dan bertimbang rasa."
"Bersahabatlah apabila kamu berkata sesuatu, dia mengiyakan sahaja. Sebarang perkara usaha sungguh-sungguh yang kamu hendak lakukan, dia segera memberi sokongan. Dia segera mengalah ketika berbalah denganmu."
Demikianlah wasiat Alqamah kepada anaknya mengenai sahabat yang sangat tinggi nilainya terutama bagi melaksanakan amal kebaikan dalam gerak kerja Islam.
Tingkat persaudaraan yang paling rendah ialah berlapang dada, manakala tingkat persaudaraan yang paling tinggi ialah 'ithar' iaitu mementingkan sahabat-sahabatnya lebih daripada dirinya sendiri.
-Artikel iluvislam.com

Mengapa Kita Tak Kaya - Kaya? | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Mengapa Kita Tak Kaya - Kaya? | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Artikel kali ini mungkin kata-kata yang biasa kita dengar dalam kehidupan seharian kita. Namun suka untuk saya kongsikan juga sebagai peringatan. Manusia itu kan mudah lupa, jadi harus diingatkan selalu. Mungkin sesetengah orang akan bertanya pada Allah "kenapa aku masih hidup miskin sedangkan aku bekerja kuat dan tak putus-putus berdoa".
Kenapa agaknya?
Kalau soalan "kenapa" tentu hanya Allah yang boleh menjawabnya. Tapi soalan saya "kenapa agaknya".
Dari segi logik akal kenapa Allah tidak memakbulkan doa kita untuk menjadi kaya?
Mungkin,
1. Allah tahu jika kita menjadi kaya kita akan menjadi sombong
2. Allah tahu jika kita menjadi kaya kita akan lupa berdoa kepadanya
3. Allah masih mahu menguji kita sejauh mana kita akan bersabar dengan ujian berada di dalam kemiskinan / kesederhanaan sama ada kita merungut, atau tidak
4. Belum masanya Allah mahu berikan kita kesenangan kepada kita dengan kemewahan
Terlalu banyak kemungkinan yang kadang-kala tidak terjangkau oleh pemikiran kita. Allah tahu sesuatu yang kita tidak ketahui.
Allah mahu kita sentiasa meminta dan merayu kepadaNya. Tetapi jangan pula kita meminta yang bukan-bukan. Jika sekadar meminta dan berdoa pun tanpa usaha jangan bermimpi Allah akan tunaikan hasrat kita. Allah akan memberi mengikut kemampuan kita. Tapi tidak mustahil juga Allah akan memberi sesuatu kepada hambaNya walaupun hambaNya kurang usaha dan itu dinamakan Istidraj. Itu juga adalah salah satu bentuk ujian.
Manusia kadang-kala nampak kekayaan itu hanya dari segi material sahaja. Kaya harta belum tentu bahagia. Kebahagiaan itu juga adalah satu kekayaan. Pernah tidak kita rasa "mudahnya urusan aku" , satu perkara selesai tanpa ada masalah yang serius. Mungkin doa kita dah dimakbulkan cuma dalam bentuk yang lain.
Allah tak berikan kita kekayaan tapi Allah permudahkan urusan kita. Apa guna banyak duit tapi banyak kesulitan dalam hidup? Apa guna gaji besar tapi hutang keliling pinggang. Pernahkah kita terasa duit yang ada pada kita sekejap sahaja habis dan kita tidak nampak apa yang kita beli? Mungkin ini juga ada kaitan dengan keberkatan. Ada orang gajinya kecil namun mampu membeli macam-macam. Simpanannya, juga sudah banyak berbanding kita yang gaji lebih besar tapi langsung tak ada simpanan. Fikir-fikirkan.
Allah menurunkan ujian kerana Allah mahu kita sentiasa ingat padaNya. Contohnya, ujian perasaan. Kadang-kala kita merintih kenapa Allah seksa jiwa dan perasaan kita kerana masih ingatkan kisah cinta yang mungkin dah berakhir 4 atau 5 tahun lepas sehingga kita tutupkan hati kita pada orang lain.
Sedangkan si dia dah bergembira bersama orang lain? Kenapa? Manusia sering bertanya kan. Persoalan-persoalan yang dicipta itu sangat bagus jika kita fikirkan sebab musababnya. Bukan merintih kenapa dan terus merintih. Kerana Allah mahu kita sentiasa dekat padaNya. Sentiasa menyebut namaNya. Percayalah suatu hari nanti pasti Allah akan gantikan perasaan itu kepada insan yang benar-benar layak untuk kita.
Kita juga kena ingat dan terapkan dalam diri kita, kekayaan itu satu ujian. Memang saya pun kalau boleh inginkan harta yang banyak, nak beli apa pun boleh tetapi kalau dengan menjadi kaya mampu membuatkan saya melupakan Allah, saya redha jika saya hanya berada di level sederhana. Cukup makan dan pakai serta boleh membahagiakan keluarga.
Letakkan keyakinan dan kepercayaan pada Allah swt. Put your belive in Allah. InsyaAllah.
-Artikel iluvislam.com

Saturday, 19 November 2011

renungan bersama


Ibnul qayyim mngatakan.. "Tidaklah sekali-kali Allah Taala menguji hambaNya dgn godaan hawa nafsu dan kederhakaan,tiada lain ia brtujuan mengarahkannya supaya brjuang & melawan shgga prjuangan itu akn mlahirkan cinta kpd Allah...." Sinarilah ia dgn tangisan taubat terhadap ilahi.. Lembutkan lah ia dgn membaca al-Quranul karim.. Agar ia sentiasa teguh dan tetap di jalan ilahi... Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya -Yusuf al-Qardawi

Friday, 18 November 2011

lagu i like

Lirik Lagu HambaMu – Mawi ft. Akhil Hayy


Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui
Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Tuesday, 15 November 2011

big family... =)

oh ya..lpak la mok mdh tek..raya aidiladha taun tok niniey beraya d rumah mama n aboh merangkap family angkat niniey n frenz..rumahnya d senawang nogori 9..hehhe..bezzz..dpt adk baru..tiut alu..namanya dhiya' al hana..hehehe..waaa..tgk beby teringin mk ada anak kdirik..hekhek..walaupun 1st tyme raya x dgn family kdirik tp trsa bsama family kdirik jak..hehhe..
                                           tok la adik baru niniey..dhiya' al hana..kiut kn..hehhee

                                                             tok la big family..hehhee..

                                                 hehehhee..ada bakat x jd mummy?hehhe..

hehhe..yajak la cita kali tok..superb bezzz...hehe

nguras jap

yuhu2..niniey in da house..aiyoyoyo..tyme tok den tgh poning palo pk tesis tok..ya singgah kejap..lmk dh x update blog.hhehee..gne la nak molah tesis dgn bet tok ow..huhu..tlglah ajarkan kami..trengtengtengteng...ish2..dh mcm2 gaya dudok dh ada tok..hope pas tok dpt gbrn gne nk molah tesis tok..ngeeeeee...doakan niniey ye kwn2.. =)

Tuesday, 1 November 2011

niniey asrar part 2...ngeeehehe

oyeah2..jmpa gk kita..hehe..mmm..tyme tok xda mk plah apa,so niniey mk cita gk la ttg niniey tok..ok2..rndu la ngn rmh tyme tok..tmbh2 gk mk raya haji tok..smua blt..kali tok niniey x blt..1st tyme raya tpt org tok..xpala..crik pngalaman tek nak..ehhe..(k mujok ati jak bah ayat tok)..hheehe..raya kali tok braya brsama family kduak d senawang..xpa..xsbr juak mk jmpa adk bru..mst kiut..hik2...
orite..niniey tok anak bngsu..p kira krg mnjak la dlok..dlok la..hehe..sbb maybe dh beysa dok asmara tek nak..dr form 1 pey form 7 eh (upper 6)..kira 7 taun la ya..hehe..ya sbb x mnjak glak ya..dahya knek tok dh hmpir 4 taun dok d ukm..waaaa..x sngka dh final year..klas ko jah..haha..dh biasa bjauhan ngn family..p rsa rndu ya ttp ada..gk2 kinek..salu jak asa mk blt..ngeee...mak riso mula2 niniey mk msk ukm..p mak mlpas juak walau brt hati..mak salu mdh " xpala,mun x sbb blaja,x kita bjauhan"..=(..sedih..teringat kt mak..sbr2..sayuk ati..tp yala..dh rezeki d ctok..mak harap niniey keja x jaoh dr mak..tp xpala..niniey terimak klak cne2 pun..ya smua rezeki..syg mak..syg family so much..muah3..mode : sedihhhh dtg..ngeee...sbr2..tbhkn hti ow niniey..hehe..yala srba sdkt ttg niniey..lak to be continue gk part 3..hik2..

tok la my lurve..ada gk p xda lam gbr tok..hehe..miz them so much